13.12.16

EET aneb jak jsem se stal bonzákem


Tento článek vznikl hlavně proto, že po Facebooku se šíří jako lavina nenávist vůči Elektronické evidenci tržeb (dále EET) a také kvůli kontrole tohoto systému ve formě formuláře na udávání těch provozovatelů restaurací, kaváren atd., kteří nevydali účtenky. Ale hezky od začátku.

Nedávno byla s velkou slávou spuštěna EET.  Neptejte se mě, k čemu to vůbec slouží, nepodnikám a z pohledu z vnějšíku mi přijde, že to je jenom další buzerování malých a středních podnikatelů. Současně s EET ministerstvo financí dalo na stránkách Finanční správy České republiky jakýsi formulář, který má navádět lidi, aby nahlašovali ty provozovatele podnikání, kde jim nebyla dána účtenka. Toto mi přijde, že se vracíme do dob dávno minulých a návrat udávání sousedů, příbuzných nebo prostě úspěšnějších lidí. A to mi nedalo a šel jsem brouzdat po netu, abych tu stránku, kde mám nahlašovat nevydané účtenky, vyzkoušel.

Po několika minutovém hledání jsem objevil to, co jsem hledal – formulář Finanční správy České republiky o Nahlašování nevydané účtenky.  Zde jsem měl napsat DIČ, Popis poplatníka/provozovny, druh tržby,  Datum a čas přijetí tržby, Celková částka tržby v KČ, typ provozovny, umístění provozovny a následné ověření, zda nejsem nějaký robot. Po shlédnutí všech kolonek si říkám, komu to všechno stojí za tu námahu, aby si našel všechny potřebné údaje a zadal je do systému (jelikož minulý týden byla zpráva, že se již našla nějakých 1000 udavačů, kteří nahlásili nevydanou účtenku, tak to asi někomu za to námahu stojí).

Já jsem si dal tu námahu a našel jsem si „provozovnu“, kde mi nevydali účtenku. Na příloženém obrázku je vidět, že je prakticky nemožné od nich dostat cokoliv, protože dělají rekonstrukci. Čekal jsem, že se mi ve formuláři objeví seznam těch lokálů, které jsou v systému EET a žádný jiný nemůžu dát a ono nic. Pokud tedy někdo udává stejným způsobem jako já, tak to mají úředníci na finančních úřadech a na ministerstvu financí velkou radost.

Když bych tento pokus shrnul, tak chci vidět překvapené úředníky, kteří kontrolují EET, jak vyrazí do vesnice, kterou jsem zmínil, tak budou dost překvapeni, když v dané provozovně probíhá zrovna rekonstrukce. Na druhou stranu se celý tento proces dá náramně zneužít. Ať už v rámci nějakého konkurenčního boje a nebo ze msty vůči nějakému člověku. Já jsem optimista a věřím, že se takových lidí najde co nejméně a že máme ve společnost dostatečně férové lidi.   
 

0 komentářů:

Okomentovat