Za 14 dní máme parlamentní volby,
které můžou rozhodnout o budoucím vývoji České republiky a kde se také ukáže, zda budeme mít jednu
vládnoucí stranu a nebo směs několika stran, které ještě týden před konáním
voleb jasně řekly, že spolu nepůjdou do koalice. A musím říct, že kampaň před
volbami (ať už na fb, twitteru nebo letáková venku) není vůbec napaditá a zatím
všechno, co jsem viděl, mě nikterak nezaujalo. Naštěstí jsem si dostatečně
dopředu vybral stranu, kterou budu volit, takže nebudu m9t problém s pozdním výběrem
nějaké strany. Na druhou stranu v kraji, kde budu volit, jsou lidé na
kandidátce, se kterýma se prostě nemůžu ztotožnit, a tak to hodím straně jako
celku.
A teď k volebním plakátům. Aby
nějaký leták v ulicích nebo v poštovních schránkách nějakého voliče
oslovit, aby volil tu danou stranu, tak nesmí být nijak racionální, koneckonců
většina voličů nečte programy, nepřemýšlí
do budoucnosti, spíše se zajímá o to, co jim hned po volbách strana
přinese a co bude mít okamžitý efekt. Letáky by měly být emocionální, měly by
cílit na lidské emoce, aby se lidé naštvali nad něčím a nebo naopak měly úsměv
od ucha k uchu a smáli a potom doma nebo v restauraci svým přátelům
vykládali, jak ta strana je skvělá, aby ji volili taky. Dle mého úsudku je
volič magnetická pavučina, která může přitáhnout k sobě stejně nastavené
magnety (omlouvám se fyzikům, pokud jsem tohle řekl špatně).
V ulicích vidíme letáky s hashtagy #Můžeme (co můžeme?
Vraždit, znásilňovat, krást?) a nebo #Neuhneme (před čím? Nosorožcem, lvem?) a
na nich často rozesmáté politiky, kteří se ucházejí o náš hlas. Často vídáme také
stánky politických stran, kde se nám snaží promlouvat do duše, že oni jsou
spása lidstva.
Takovým ústředním motivem celé kampaně je
Babiš. Neříkám, že je špatný nebo dobrý, ale říkám, že má vynikající marketing,
který dokáže oslovit masy. Taky proto pořád vidíme jeho ANO na špici ve
volebních průzkumech (u nás volební průzkumy nemáme vůbec přesné, takže může
mít I víc, ale take I míň. To v takové Francii při prezidentských volbách
volební průzkumy vůbec nelhaly). Ostatní strany v tom marketing značně
pokulhávají, a proto se snaží snad všechny strany vytvářet nějaké memy (vtipné
obrázky), kde vedou negativní kampaň proti dosluhující vládě a říkají, že to
udělají lépe. Tyto volby jsou za dlouhou dobu poslední, kde téma (kromě Babiše)
není a přijde mi, že strany se víc snažily o prezentaci sebe samu jako celku
než prezentace nějakého tématu, aby z něho udělaly volební trhák.
Všude slyšíme, že mladá generace je naše
budoucnost a že bychom se o ni měli starat. Ale “děcka” nechtějí, aby se o ně
někdo staral, chtějí mít nějaký vzor u někoho, kdo je stejně starý jako ok. Kdo
má nějakou vizi, kdo vidí teenager tak, jak se oni vidí sami. Jedním z
takových “vzorů” je Dominik Feri. Možná pro lidi od 18 do 21 let je to vzor,
ale v mých očích je to jenom maskot TOP09. Když člověk sleduje jeho FB, tak je
to jeden vtip vedle druhého a když už se objeví nějaký “program”, tak on řekne
B, ale neřekne A. Kupříkladu naposledy měl něco v tom smyslu, že na středních
školách se bude povinně vyjíždět na půl roku ven (pokud si to někdo pamatuje,
můžete mě opravit). Může mi někdo říct, proč povinně? A proč půl roku?
Upřímně se těším, až bude po volbách…. Co to
říkám? Potom přijde kampaň číslo 2. Prezidentské volby, ale o těch se rozepíšu
po těch parlamentních.
Na závěr Vám dám takovou menší radu. Dejte si
tu práci, přečtěte si program, když Vás volební letáky nechytnou u srdce a
zvolte pro Vás tu nejlepší variantu. Jděte k volbám a splňte svoji občanskou
povinnost.
Půjdete k volbám? A jak vy vidíte předvolební
kampaň?
0 komentářů:
Okomentovat