06.11.17

Pozdrav jako socializující prvek v běhu


Už je tomu 5 let, co jsem začal běhat. I přes mnohá zranění (3x natažené vazy v koleni a v kotníku, pobolavějící kotník) a času na zotavenou jsem u běhu zůstal, takže si myslím, že můžu kvalifikovaně hovořit o věci, se kterou se potýká každý běžec. A tou je pozdrav.

Chápu celkem ty sprintery, kteří se kolem mě mihnou a já jsem v jejich očích možná nějaká šmouha, o které si myslí, že to je strom, proto budu psát o nás, o „pomalejších běžcích“.

Jestli člověk zdraví nebo ne, se pozná, jak dlouho běhá. Aspoň takové mám já zkušenosti. Pokud člověk běhá kratší dobu, tak si možná v duchu říká „co to je?“ a nebo raději odběhne na cestě o kousek dál. Když ale člověk běhá dál a třeba prší nebo je nějaké nevlídné počasí, tak tehdy vybíhají ti, kteří s pocitem sounáležitosti se s ostatními zdraví a vzdávají kolegům-běžcům tichý hold, že šli stejně jako oni běhat. Ale můžeme mít i více škatulek běžců, kteří ne/zdraví. Lidé jsou založením buď extroverti a nebo introverti a jejich stav mysli se přesouvá i do sportu. Když introverti běžíc a vidí v dáli někoho mávat, tak spíš sklopí hlavu a nechtějí dotyčného ani vidět. To extroverti si s dotyčným i plácnou.  

Já sám vnímám pozdrav jako věc, která může protiběžce nabudit, i když vypadá, že už nemůže. Dovedu si představit, že někdo, kdo má za sebou nějakou porci kilometrů, šlape vodu a nejraději by se sebou šlehnul do příkopu, potká někoho, kdo vypadá svěže, usměje se a zamává na pozdrav (a je to třeba osoba druhého pohlaví), tak sebere netušenou sílu a uběhne dalších 10km s úsměvem na tváři. Prostě taková motivace. Bude mít takový pocit, že není nějaký vyděděnec z komunity.  Zároveň to vnímám jako věc, která řekne „patřím do komunity běžců a zůstanu v ní“. A nakonec po těch letech běhání to považuju za slušnost, i když mnozí se mému mávnutí nebo „Ahoj“ či „Nazdaaar“ za mnou otáčejí, co je to za šílence J

Přidám ještě menší příběh. Na jednom závodě jsem nejenom pozdravil jednu slečnu, ale také jsem si s ní potykal (podali jsme si ruce jako znak přátelství). Ale jak to bývá ve vztahu, utekla mi s jiným běžcem o 2 kilometry poté. Takže jsem se vlastně na jednom závodě zasnoubil a taky rozvedl.

Dokonce jsem zažil moment, kdy při otočce na závodě jsem byl pozdraven. A to se cení.

 

A jak vy vnímáte pozdrav? A jak zdravíte?  
 

9 komentářů:

  1. Jelikož při běhu poslouchám hudbu, zdravím mávnutím a úsměvem, ale většinou moc běžců nepotkávám :) Taky patřím spíš do té pomalejší skupiny :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tady ve Švýcarsku se lidi na ulici zdraví běžně "Gruetzi". Ale běžci se mezi sebou zdraví neformálním "Hallo" nebo "Sali". Je to moc milé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by si zasloužilo článek o tom, jak se zdraví jinde a porovnat to s mým článkem :)

      Vymazat
  3. Určite je hezké pozdravit se, at uz běžíte či jdete. Vždy je to pozitivní, dobíjecí impuls. A úsměv?To je takový malý dárek, který zpříjemní den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem běžel svůj první a poslední půlmaraton, tak jsem pomalu nemohl ve 3/4 závodu, ale když se na mě jedna slečna usmála na otočce, tak jsem musel přidat :)

      Vymazat
  4. Při běhu z práce řvu na všechny cyklisty, že chci taky kolo! A těm, kteří zpomalí, stačím říct, žw nemám na autobus. Běžcům mávám, všichni jsou rychlejší, než já....

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj ja take zdravim - bud reknu ahoj a nebo kyvnu ci mavnu podle toho jak jsem udychana, ale pozor jsem introvert :) takze ne vzdy sedi poucky a beham jiz 15let

    OdpovědětVymazat
  6. Vetsinou take posloucham hudbu. Zdravim zdvizenym palcem 👍 a kyvnutim 😏

    OdpovědětVymazat
  7. Ač hodně velký introvert, zdravím též. Dvě slabiky "a-hoj" mi udělají radost i od ostatních běžců.

    OdpovědětVymazat