10.08.16

Nechápu to 2 a Vox Vopuli

Zdravím všechny ráčata a ráčátka,
 
Po nečekaném ohlasu  (pozitivní vs negativní byly tak napůl) na můj úplně první článek na téma „kritiky“ zneužívání recenzních výtisků (http://raci-svet.blogspot.cz/2016/07/nechapu-to.html) jsem se rozhodl, že přijde pokračování, protože mě postupem času napadly další věci, které by mohly být zveřejněny (Že bych z Nechápu to udělal minisérii článků? J).
Po mnoha komentářích (bylo jich přes 56), že jsem nováček a že tomu nerozumím, jsem se rozhodl, že tady nebudu prezentovat jenom své názory a zeptám se někoho povolanějšího, který bloguje delší dobu a je na očích víc, než já. Jak se říká Vox Populi – hlas lidu.  Mezi těmi zkušenějšími jsou Naďa, Molly Crow (spisovatelka Eva Molíková), Veronika z Bichličina blogu, Kamila z Hlavy plné knih a krásnou blondýnku Mollyvknize, u které nevím křestní jméno.
Položil jsem dvě otázky
1) Co si myslíš o tom, že si mnozí knižní blogeři založí blog jenom proto, aby dostávali knížky? A zároveň jejich recenze vypadají dost odfláknutě?
 2) Vidíš nějaké další nešvary, které se týkají recenzních výtisků a které se ti nelíbí?
 
Molly Crow
1) Založit si blog pouze z důvodu, abych dostávala knížky zadarmo, mi v pořádku určitě nepřipadá. Nechci ovšem nikoho soudit, protože neznám příběh v pozadí. Knížky nejsou levná záležitost. Pokud se tedy nějaký milovník čtení, jinak ke knižním novinkám nedostane, tak proč ne? Když si dá tu práci a napíše recenzi, je vše jak má být.
Každý bloger má svůj osobitý způsob psaní. Tento typ recenze nesvazují žádná pravidla, takže se nedá určit, která je špatná a naopak. Toto hodnocení je tedy závislé na tom, kdo recenzi právě čte. Někdo si rád počte a jiný zase víc ocení krátký odstavec, sdělující to nejdůležitější, jestli se knížka líbila nebo ne.
V případě, že recenze někdo schválně fláká, tak si výtisk zdarma samozřejmě nezaslouží. Já ovšem na takovou recenzi myslím ještě nenarazila. Je důležité si uvědomit, že se může jednat o začínajícího blogera, který třeba jen nemá svůj vypilovaný styl.
2) Nevidím, protože je nehledám :-)J Dívám se jen na blogy, které mě zaujmou a pokud narazím na něco, co se mi nelíbí, nebo s tím nesouhlasím, stránku zavřu a pustím to z hlavy. Život je příliš krátký, tak proč si ho dobrovolně kazit?
Veronika
1) Obávám se, že tomu se člověk nevyhne. Přijde mi, že je to cesta mnohých mladších blogerů, kteří vidí knihy zdarma a jdou do toho po hlavě, aniž by přemýšleli nad tím, že na oplátku musí předvést nějakou adekvátní odezvu (recenzi). Na jednu stranu hodně z těchto blogerů - neblogerů za čas odpadne, na druhou stranu by si možná měly samotné nakladatelství či e-shopy hlídat kvalitu odvedených prací. Ne vždy se nám samozřejmě povede super vyšperkovaná inteligentní recenze, ale vždy by měla mít hlavu, patu a základní myšlenku.
2) 2) Já jsem člověk tolerantní :) život přeci není o tom, že budeme syslit recenzní výtisky a prát se o každý kousíček. Když chci nějakou knihu, která není dostupná (třeba už jí recenzuje někdo jiný), tak si jí půjčím nebo koupím sama. Nevídím v tom problém. To že někdo, danou recenzi potom odflákne a nakonec knížku prodá, to mi vůůbec nevadí - naopak, klidně si od něj knihu koupím
 
Kamila
1) Samozřejmě je to velice smutné, pokud někdo nemá jinou motivaci k založení blogu, než získávání recenzních výtisků. Osobně takovou motivaci nechápu. Vedení kvalitního blogu je velice časově náročné. Musíte se snažit, získávat a udržet si publikum, to není ze dne na den. Když bych si spočetla čas, který nad recenzním výtiskem strávím, vyšlo by mne finančně daleko lépe jít někam na brigádu :) Na druhou stranu je to také na nakladatelstvích a knihkupectvích, které recenzní výtisky blogerům poskytují. Mám za to, že mnohdy vůbec nečtou recenze na knihy, které blogerovi poskytli, jinak si nedovedu představit, že blogeři ,kteří píší dost slabé recenze, dostávají další a další recenzní výtisky. Občas se hodně divím, že i blogeři, jejichž články obsahují pravopisné chyby, dostávají recenzní výtisky Ale dané blogery bych s toho ani neobviňovala, oni jen využili toho, že jim někdo ty knihy dal
2) Jsem optimista nebo sleduji pouze ty povedenější blogy, to nedokážu posoudit, ale myslím si, že většina blogů je kvalitních a když ne, tak jde o blogera, který žádné recenzní výtisky nedostává. Občas mi ale zůstává rozum stát. Nedávno jsem viděla konkurz, kdy pro mne neznámé nakladatelství shánělo do svého týmu blogery. V článku na blogu ale chtěli minimálně tři odkazy na dané nakladatelství a navíc knihu zadarmo měli dostat jen někteří blogeři, zbytek měl získat pouze slevu na recenzovaný titul. O tom, že lidé, kteří mají blogery na starosti, mnohdy recenze nečtou, už jsem mluvila výše.
Nelíbí se mi, jak někteří blogeři rozlišují knihy na svoje a recenzní. Samozřejmě jsem ráda, že mi nějaké nakladatelství dá knihu, ale nevím, proč bych to měla stále otloukat o hlavu svým čtenářům. Pro ně je důležité to, že jim ukážu knihu a něco k ní povím. To, že jsem jí od někoho dostala, je jim myslím dost jedno. A přesto vidím u blogerů oslavné články, jejichž obsah by se dal shrnout do – podívejte se, jaké jsem dostala knihy, o kterých Vám sice nic neřeknu, ale zato Vám povím, že jsem je dostala od XY. Vypovídací hodnota pro čtenáře nulová. Nechci znít nevděčně, samozřejmě mi to udělá radost, když dostanu knihu, ale upřímně? Když nějakou knihu dostanu, ukážu ji na Snapchatu, Instagramu, Facebooku a ještě se objeví ve třech mých videích! To mi přijde za ušetřených 250 korun poměrně dost.
Poslední nešvar, který bych chtěla zmínit, je chlubení se spolupracemi. Občas mi přijde, že jde o nějakou blogerskou soutež (naštěstí se netýká všech), kdy jde o to mít co nejvíce spoluprací. A hlavně to patřičně vytroubit na všech sociálních sítích, které bloger používá a umístit reklamní bannery na blog, i když ho o to vůbec dané nakladatelství nežádalo.
Pro poskytování recenzních výtisků ale jsem. Dává mi to lepší pocit, že si nějaké knihkupectví či nakladatelství všimlo toho, co dělám a dokáže to ocenit. Neměla by to však být alfa a omega blogování.
 
Mollyvknize
1) Tak samozřejmě založit si blog jen kvůli tomu, že chci něco dostávat zdarma asi není úplně ok. Na tom se asi shodne většina blogerů i neblogerů. Navíc když pak něco odbudu a přitom jsem slíbila, že knihu pozorně přečtu a udělám recenzi. Na druhé straně je to o nějakém morálním základu těch lidí a také o tom, do jaké míry jsou ti lidé vůbec schopní něco kvalitně dělat... Další fakt je to, že pokud dělám na PR oddělení nějakého knižního nakladatelství, nejspíš blogery sleduju a měla bych vědět, jaké mají recenze, jestli jsou nějakým způsobem inovativní, umí se vyjadřovat, čtenáři/sledovatelé jejich blogů jejich názor zajímá a takové blogery si vybírám. Pokud si vyberu někoho, koho recenze působí odfláknutě nebo mi nepřijdou úplně v pořádku, proč bych tomu člověku měla dávat něco zadarmo, abych pak četla recenzi, která se mi svým stylem, formou... (obsah je samozřejmě něco jiného), nelíbí.
2) já jsem tohle upřímně nikdy neřešila. Četla jsem až tu velkou diskuzi pod tvým článkem. Jenomže já jsem v tomhle hrozný flegmatik :) Prostě si myslím, že např. co se týká prodávání recenzních výtisků a tak... Ať to dělá ten, co má potom svědomí čisté...já jsem to nikdy nedělala a myslím, že ani dělat nebudu. Z recenzních výtisků si vybírám to, co mám ráda a baví mě. Dokážu si pouze představit situaci, kdy je mi 80 let, mám přecpanou knihovnu a chci některé z knih předat dál, jdu do antikvariátu a tam je nechám.... Ale teď a tady...ehm...to dělat nebudu :) Myslím, že každý ať dělá podle svého...
 
 
Markéta
Markéta byla úžasná a věnovala mi na svém youtube kanálu 7,5 minuty J

Naďa

1) Myslím si, ze to záleží na jedinci, z jakého důvodu si knžní blogu založí. Žijeme ve světě, kdy osobni blog je něco jako profil na facebooku, a kazdy do toho vkládá vlastni myšlenku. Pokud je pro někoho motivaci si založit blog, aby dostával recenzní výtisky, tak jen do toho. Pořád ta myslenka knižniho blogu – vést lidi ke čtení, zůstává, a to je základ. Zas na druhou stranu umelěc, ktery piše blog, musi být dost dobrý, aby svoji knihovnu doplňoval "jen" recenzáky. To, že některé recenze vypadaji odfláknuté a některé nemají s recenzi ani nic společneho je věc druhá, ale myslim si, že je to jen nedostatkem znalosti v tomto oboru a nezkušeností v tom, jak se recenze píší. Ale na každý blog se najde svúj čtenář, stejně tak jako i na každou knihu
2) Co se týká mě osobně a recenzních výtisků, tak jsem dost vybíravá jak v knihách, tak i v nakladatelstvích a obchodech, které mi můžou nějaký výtisk poskytnout. Nemám zájem recenzovat vše, co mi kdo nabidne. Většinou si recenzni vytisky vybirám sama, potom je jedině radost na ne dělat recenzi. Ale samozrejmně, pokud se mi kniha nelíbí, tak nemám problém to v recenzi řict nebo napsat.
 
A jak to vidíte vy?
 
Ahoooooooj
 

12 komentářů:

  1. K otázce 2) Přijde mi, že recenze na recenzní výtisky v některých případech nebývají moc objektivní (vhodnější výraz mě nenapadá). Nebo, možná lépe řečeno, bývají lehce nekritické. Mívám z nich dojem, že si jejich autoři vlastní názor nechávají pro sebe a knížku vykreslí v lepším světle, než jaká je skutečnost. Snažím se proto si na to u sebe dávat pozor (doufám, že se mi to daří). Jak to přijde vám?

    OdpovědětVymazat
  2. Za tu dlouhou dobu, co čtu knižní blogy, jsem si vyselektovala jenom pár, které mají podle mě kvalitní obsah. Je totiž skutečně náročné najít kvalitní knižní blogy (a nebo jsem já náročná). Nesouhlasím s tím, když je obsah blogu tvořen jenom recenzními výtisky, na tom se asi shodneme všichni. Ale když bloger tvoří zajímavý obsah, tak proč mu neposkytnout recenzní výtisk. Nemám nic proti tomu, ale občas mi přijde, že některé nakladatelství ty vzniklé recenze vůbec nečtou a je jim jedno, komu recenzní výtisk poskytnout. Jinak nechápu jak je možné, že některé blogy mají tolik spoluprací i když ty recenze nestojej za nic.
    Jo a mám připomínku k tvému článku, předtím než něco uveřejníš, zkontroluj si prosím chyby. Máš jich tam hodně a to mi neskutečně. Já jsem schopná přestat sledovat blog kvůli tomu, ze má v textu hodně chyb. Na mě to působí hrozně odfláknutě.

    OdpovědětVymazat
  3. Přiznávám, že v české knižní blogové sféře se orientuji jen velmi povrchně, ale můžu mluvit o obdobných zkušenostech z té polské a situace tam mi přijde místy hodně špatná. Původně jsem tam chtěla hledat inspiraci (z různých důvodů čtu knihy v polštině), ale v zásadě je to jako hledat jehlu v kupce sena. Často jsem se setkala s tím, jak téměř každý trochu známější blogger čte v přibližně stejnou dobu stejnou knížku a všichni jsou stejně nadšení, a to napříč věkovými kategoriemi ... Jasně, můžeme říct že to byla náhoda, že je to tím, že ta kniha zrovna vyšla a že byla prostě fakt dobrá, ale když se to soustavně opakuje, tak se snáze věří síle výtisků zdarma. Kvalita obsahu už je pak samostatná kategorie. Najít blog či alespoň nějaký "knihomolský" profil na Instagramu, který by se věnoval dospělejší, náročnější literatuře je téměř nemožné. Mám pocit, že se většina lidí rozhodla psát téměř výlučně o tzv. "young adult" literatuře a najednou jí všichni milují. Ne, opravdu nemám ve zvyku soudit něčí čtenářský vkus. Naopak, věřím že i milovník ruských klasiků jednou za čas potřebuje nějakou oddechovku, ale ve chvíli kdy sleduji dvacetipětileté recenzenty jak soustavně doporučují knížky, které míří na čtenáře i o deset let mladší, přičemž opravdu zajímavé tituly zůstávají téměř pomíjeny, tak to už nutí k zamyšlení. Zda jsou tyto nešvary ve větší míře rozšířeny i v ČR objektivně neposoudím, byť zrovna před pár dny jsem měla možnost sledovat několik českých videí věnovaných knihám a můj dojem byl bohužel velmi podobný. Nechci se nikoho dotknout, netvrdím, že neexistují čestné výjimky, jen občas mívám pocit, že když je mi 24 a nečtu "young adult" ani Jojo Moyes apod., tak jsem v v podstatě v knižním světě skončila :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě zajímá, nečteš takové autory jako jsou Sienkiewicz, Sapkowski či jiní?
      Každopádně jsem nikde neviděl, že by někdo četl něco takového jako je Quo Vadis, Zločin a trest nebo Židovku z Toleda, všichni čtou YA nebo stejnou knížku, která je v současné době zrovna in.
      Jinak mně je 25, četl jsem pár knížek YA, ale nečetl jsem Jojo a z toho, co jsem přečetl, jsem už dlouho neviděl nějakou recenzi kromě mě :)

      Vymazat
    2. Tak já, například, jsem Zaklínača od Sapkowskeho přečetla už asi třikrát celou sérii. Ten mě baví. A souhlasím s tím YA, je to všude, přitom mi přijde, že to čtou lidi, kterí vůbec nejsou cílovka. Já čtu novinky, ale vybírám si knížky, které jsou mi blízké. Poslední dobou mě baví ženské autorky a romány o živote, netuším jak to lépe nazvat. Z YA jsem už dávno vyrostla, už po tomto druhu knih ani nesahám.

      Vymazat
    3. Od Sienkiewicze jsem četla Quo Vadis, Potop (Potopa česky?) mám doma ještě Ohněm a mečem a Křižáky, byť k těm jsem se nedostala. Mám k němu takový komplikovanější čtenářský vztah, lhala bych, kdybych řekla, že patří mezi mé nejoblíbenější autory, což je ale zřejmě dáno i tím, že jsem ho četla poměrně brzy a nic si nenalhávejme, začínat čtenářskou "kariéru" Quo Vadisem není ideální. Nicméně zpětně vzato už jeho knihy dokážu ocenit více a dívám se na to jinak. A Sapkowski je pro mě má knižní srdcová záležitost. Zaklínač je pro mě osobně jedna z nejlepších fantasy sérií, byť i tady musím říct, že zpětně mnohem více oceňuji Husitskou trilogii, ale to už se moc rozepisuji :).
      Mě popravdě ani tolik neudivuje, že lidé nečtou klasiky. Jsem realistka, mnozí k tomu mají averzi kvůli povinné četbě, někteří to nečtou proto, protože jednoduše nevěří, že by se jim takový Zločin a trest mohl líbit. Chápu to, když jsem ho před lety četla, tak jsem se taky podvědomě připravovala na nejhorší, ale nakonec velmi příjemně překvapil :). Nicméně to není problém jen klasické literatury. Překvapilo mě jak málo je zmínek o J. Cabré, v ČR vyšla sice jen jedna jeho kniha, ale zrovna "Přiznávám, že ..." je poměrně kvalitní (ano, Dostojevskij to není, ale určitě donutí k zamyšlení více než YA), "Shantaram" by si také zasloužil obnovení vydání, "Stehlík" (Tartt) taky nebyl u bloggerů moc k vidění (v Polsku více, tady jsem ho ani nezaregistrovala). Na jednu stranu je skvělé, že lidé využívají blogy, instagram apod. k propagování knih a čtení. Na druhou stranu je škoda, že mnohdy zůstávají u romantických příběhů. Sociální sítě mají velkou moc a jdou slyšet, ale pokud zůstanou recenzenti zaseknutí v jednom YA proudu, tak je ta moc k ničemu. Oddechová literatura je fajn, je potřeba, sama si myslím, že je vhodné čas od času prokládat "těžší" četbu něčím lehčím, ale někdy je dobré vzít do roku i osmiset stránkovou knihu a zkusit něco nového.

      Vymazat
    4. A nad rámec mé "slohovky" ještě musím souhlasit se slečnou výše - nevidím problém v YA samotné, ale v tom, že to čtou a propagují lidé, kteří by mohli mířit minimálně o poličku výše.

      Vymazat
    5. Mě přímo zaráží, že nějaký člověk, kterému je 24let, čte v podstatě jenom YA, ale něco, co je jiného žánru (nebo dokonce něco o 600 stránkách) vůbec. Asi možná proto, že by nenapsala "brzo" recenzi :D
      A navíc mnozí blogeři mají blog JENOM z recenzí, ale ze svého života, který se točí kolem knih, to se najde opravdu pomálu

      Vymazat
    6. Ono pro rychlé přečtení a následnou recenzi je tento žánr prostě nejjednodušší a nejvděčnější :-D. Nedávno jedna známější blogerka odpovídala v komentáři, že běžně přečte 3 knihy denně, absolutně ten počet nechápu. Přiznávám, že patří mezi pomalejší čtenáře a více než 150 stran denně spíše nestihnu, takže můj pohled je možná zkreslený, ale i tam mě toto tempo zarazilo a už je mi jasnější, proč jsou "in" YA knihy :-D.

      Vymazat
    7. * Chyba - 3 týdně, ale i tak je to pro mé chápání moc :-D

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem hrozně moc ráda za blogy, instagramy, knižní videa a celkovou propagaci čtení. Sama takto hledám novou inspiraci. Ale jak už spomenul tady někdo problém je ten že všude člověk narazí právě na stejné YA knihy i u věkových kategorií kde by to už nečekal a přitom jsou tituly které jsou propagované omnoho méně a zasloužili by si to. A taky v případě blogu hledám blog, který má obsah a různé články a nejenom recenzní výtisky. A když už jsme u věcí, které nechápeme, tak víte co nechápu já? Unboxing a chvastacky. Z toho mám už normálně vyrážku. To mi přijdou jako články bez obsahu a mě osobně neskutečně štvou. To někoho fakt zajímá co si kdo koupil a obrázky usmatlanych balíčků? Jako vážně? Tak potom už fakt nic nechápu. Vždyť to nemá žádnou informační hodnotu. Je to podle mě prázdný obsah.

    OdpovědětVymazat