Anotace:
Měl to být její poslední den. Renomovaná kriminální psycholožka Ira
Saminová si svou sebevraždu pečlivě naplánovala, neboť na ni těžce doléhá smrt
nejstarší dcery. Než však stačí svůj záměr provést, je povolána do vysílacího
studia, kde se odehrává brutální drama s rukojmími. Psychopat, který je drží,
hraje morbidní hru: při živém vysílání volá zcela náhodně vybraným lidem. Když
se volaný do telefonu ohlásí určitým heslem, propustí jedno rukojmí, když ne,
jedno zastřelí. Muž tvrdí, že bude hrát tak dlouho, dokud do studia nepřijde
jeho snoubenka, která je ale už měsíce mrtvá. Ira zahajuje bezvýchodné
vyjednávání, kterému naslouchají miliony posluchačů…
Fiktivní únos, nevyrovnaná vyjednavačka a telefonáty přes
rozhlasové rádio. I takto by se dala shrnout celá tato knížka. Nemůžeme však
zapomenout také na mafii, spiknutí ve vládních strukturách a nevyjasněná
sebevražda. Ale jestli očekáváte dialogy, ve kterých dvě hlasy mluví mezi
sebou, tak to raději ani nečtete. Autor se zabývá hlavně psychologií
jednotlivých postav, jak se cítí, když zrovna chtějí spáchat sebevraždu a nebo také, když přemýšlí nad tím, zda jejich
následující chvilka bude jejich poslední.
Snad v každé knížce máme dobro a zlo, klaďasy a
záporáky, ale tady ne, tady nikdo není ani černý, ani bílý, nalezneme zde pouze
hustou šeď. Snad každá postava udělala v minulosti nebo během příběhu něco
tak morálně pokřiveného, že byste jí odsoudili jedna dvě.
Na Šílenou hru můžeme nahlížet také jako v přímém přenosu
se odehrávající šachovou partii mezi vyjednavačem
(která potom zjistí, že tam má svoji dlouho neviděnou dceru) a člověkem, který
drží rukojmí a má takřka nesplnitelné požadavky. Navíc se zde člověk podívá na zákulisí
takového vyjednávání.
Vrahem je zahradník! Ano, i takto mnoho lidí, kteří otevřou
knížku, která by měla být detektivkou, přemýšlejí. Ale když do toho smícháte
prvky thrilleru, tak se Vám stane, že vrahem je někdo, kdo se od začátku snaží,
aby vrahem byl právě zahradník. A proto bych tuto knížku nedoporučoval lidem,
kteří ztrácejí rychle trpělivost a přeskakují stránky, aby zjistily, zda je to
ten zahradník a nebo jeho žena. Tato kniha je plná zvratů, na které by ani
Agatha Christie, mistr detektivních záplatek, nepřišla. V jedné chvíli je
daná postava princ a podruhé je masovým vrahem.
Když jsem poprvé viděl obálku, tak mi přišla, že se natáčí
film a nějaká producentka (aspoň ta silueta postavy vypadá, že je to žena)
rozhazuje rukama a je naštvaná. A díky té naštvanosti někoho ze štábu zabije a
nějakým způsobem se vytvoří zápletka. Takový tip příběhu jsem nečetl, a tak
jsem si jí vzal z knihovny. Po následném přečtení anotace jsem byl trošku
zklamán, ale mé rozčarování bylo nahrazeno nadšením díky přečtení m knížky.
A kdo je to vůbec Sebastian Fitzek?
Narodil se v Berlíně. Na
žebříček bestsellerů se vyhoupl hned svým prvním psychothrillerem Die Therapie
a byl nominován na Cenu Friedricha Glausera za nejlepší debut. Nadchl kritiky
i čtenáře. Následujícími thrillery upevnil svou pověst nové hvězdy
německého psychothrilleru. Jeho knihy byly přeloženy do dvaceti jazyků.
Fitzekovi jako jednomu z mála německy píšících autorů thrillerů vycházejí
knihy i v USA a Velké Británii, pravlasti detektivek a hororů.
0 komentářů:
Okomentovat