18.10.16

Rozhovor - Emma Riedová, spisovatelka z nastupující generace spisovatelů


Pochází z nastupující generace spisovatelů, kteří naplno nezažili komunistický režim. Před několika týdny vydala svou novou knížku Pařížské rekviem. To je Emma Riedová. A z těchto důvodů vzniknul tento rozhovor

1) Poslední dobou se začínají objevovat spisovatelé, kteří mají vystudovanou právnickou fakultu a místo paragrafů se pouští do psaní knih. Čím to je, že právníci jsou tak dobří na napsání smysluplné knihy?

U detektivek nebo příběhů ze soudních síní mají právníci určitě výhodu v tom, že mohli poznat prostředí, o němž vypráví, z první ruky. I u jiných žánrů ale přijde vhod, že v řadě právnických profesí se člověk setká s opravdu širokým spektrem lidí a zašmodrchaných osudů, takže o inspiraci není nouze. Nejdůležitější výhodou je ale podle mě disciplína, které musí člověk na právech přivyknout, má-li školu dokončit. Disciplína se hodí i ve chvíli, kdy máte skutečně dotáhnout do konce něco jiného. Například knihu.

Jinak ale studium práva může mít podle mě na autora i dost negativní vliv, protože jde o obor, který velmi deformuje vyjadřování. Člověk se musí mít na pozoru, aby mu šroubovaná právničina neprosakovala i do beletrie.

A mimochodem nejde o zas až takovou novinku, právníci utíkali do fiktivních světů vždycky – i Walter Scott nebo Jules Verne byli právníci…

2) Vydala jsi knížku Pařížské rekviem, která se odehrává v 19. století. Inspirovala ses skutečnými událostmi nebo je to celé jenom fikce?

Politické pozadí je skutečné a příběhem se mihne i několik reálných osobností francouzského společenského života, ale naprostá většina příběhu je smyšlená. Mám ráda co největší vypravěčskou volnost a napětí, které je s ní spojené.

3) Máš nějaké ohlasy na svou první knížku? A kolik jich bylo prodáno?

Ke mně se dostávají jen samé pozitivní ohlasy a rozhodně mi dělá velkou radost, když mi lidé píší a říkají, jak je Královské intriky bavily. Nejvíc mě potěšila jedna paní, která říkala, že v Královských intrikách je všechno – napětí, humor i láska, že se u nich smála i plakala. To bylo přesně to, co jsem chtěla, když jsem Královské intriky psala. Nemám úplně přesné a aktuální zprávy, kolik výtisků se prodalo, ale v létě to byly necelé čtyři tisíce.

4) Všiml jsem si, že jsi dávala obálku knížky na facebook, aby ti jí ostatní posoudili. Jak dlouho jsi jí (nebo lidé kolem tebe) dohromady? Mně to trošku přišlo, jako kdyby tam stál Jack Rozparovač, který čeká na ženu,  kterou zavraždí J

Obálka je dílem zkušené grafičky Knižního klubu Soni Šedivé. Je ale pravda, že na koncepci obálky jsem trošku vliv měla, protože jsem dodala grafičce podklady, které směřovaly právě k tomuto vyznění. Příběh Pařížského rekviem je příběhem z podsvětí. Vztah mezi hlavními hrdiny je velmi vyostřený a při jejich setkáních jde nejednou o život, takže tvůj dojem z obálky je poměrně přesný.

5) Bude nějaká autogramiáda nebo případně autorské čtení?

Ano! Už v listopadu chystám besedu a autorské čtení. Bude to 22.11. večer ve velmi příjemné kavárně Alchymista na Letné v Praze a doufám, že dorazí co nejvíc milovníků knih, ať už ode mě něco četli, nebo ne.

6) Máš už v mysli námět na další knížku a nebo si dáš od psaní pokoj ?

Námětů má vymyšleno několik, i když nevím, kdy je zvládnu zpracovat. Ráda bych se ještě vrátila do středověku, ale pracuju i na osobnějším příběhu ze současnosti.

7) Jsi ročník 1989, takže se dá říct, že jsi nastupující generace spisovatelů, myslíš si, že po tobě přijde další generace, která se bude inspirovat tvým stylem psaní?  

Popravdě si svůj styl ještě trochu hledám a také myslím, že zatím nepatřím k inovátorům stylu, to je podle mě silná stránka spíš jiných autorů. Pokud bych pro někoho měla být inspirací, chtěla bych asi inspirovat spíše svou chutí vyprávět, tvořit a zkoušet různé postupy než svým konkrétním stylem. Inspirace je navíc velmi složitá věc – lidé se často inspirují vzdálenějšími generacemi nebo v rámci své vlastní generace, ale napříč národy; proti předcházející generaci má člověk asi spíš chuť se vymezovat.

8) Kde se s tebou můžou čtenáři v následujících měsících potkat?

Rozhodně na zmíněném autorském čtení, kde se můžou těšit na napínavou ukázku z Pařížského rekviem a na možnost zeptat se na vše, co je zajímá. Virtuálně pak na mém webu, kde pravidelně publikuji články související s dějem mých knih a odpovídám na komentáře, a samozřejmě na mém facebooku. To jsou také místa, kde se člověk nejrychleji dozví o všech mých dalších akcích. 

0 komentářů:

Okomentovat